موضوعات
درباره ما
alert("إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَیْئًا أَنْ یَقُولَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ'") alert("الا بذکر الله تطمئن القلوب") alert("حول حالنا الا احسن الحال، سلام،") سلام زبان - خانه ای برای تقویت زبان دوم شما
دریافت کد ترجمه گر وبلاگ
کدآمارگیر
جستجو BODY>

جستجو در مطالب :

گوگل: یاهو: همین سایت:

 

دریافت کد جستجوگر

Rss

نویسنده: محسن جعفری |
جمعه هفدهم دی ۱۳۹۵ |
مديريت منابع اطلاعاتي

مديريت منابع اطلاعاتي

اين صفحه مربوط به درس مديريت منابع اطلاعاتي دوره كارشناسي ارشد رشته مدیریت فناوری اطلاعات است
Information Resources Management

درباره مدیریت منابع اطلاعاتی

مدیریت منابع اطلاعاتی مفهومی است که اگر چه نسبتاً بین‌رشته‌ایست اما عمدتاً مورد استفاده سه گروه از متخصصان شامل متخصصان علم اطلاعات، متخصصان مدیریت و متخصصان نظام‌های اطلاعات مدیریت (MIS) قرار می‌گیرد. با این حال، خود به عنوان یک تخصص به حوزه مدیریت و ام.آی.اس مربوط می‌شود. مدیریت منابع اطلاعاتی به «اطلاعات» به عنوان منابع ارزشمند (یا دارایی‌های ارزشمند) و مستقل برای سازمان نگاه می‌کند (همانند سایر منابع مثل منابع مالی، انسانی و غیره). طبیعی است که هر منبعی دارای هزینه و ارزش، و نیازمند مدیریت است. علت ظهور این نگاه، فراوانی اطلاعات و نیاز حیاتی به آن برای هر نوع فرایند تصمیم‌سازی است. دسترسی به اطلاعات می‌تواند منجر به قدرت و ثروت شود و در کسب و کار، مزیت رقابتی ایجاد کند. لذا مدیریت منابع اطلاعاتی به «اطلاعات» به عنوان یک دارایی راهبردی نگاه می‌کند و هدف آن این است که اطلاعات با کیفیت (یا اطلاعات مرتبط، دقیق، کامل، روشن و روزآمد) را در زمان و مکان مناسب به شکل مناسب در اختیار فرد مناسب قرار دهد. به عبارت دیگر مسئله اساسی در مدیریت منابع اطلاعاتی این است که «چه کسی، چه اطلاعاتی را به چه وسیله‌ای به چه بهایی به دست می‌آورد، سازماندهی می‌کند و با چه تأثیری به چه کسی منتقل می‌کند؟».

مدیریت منابع اطلاعاتی را برخی مترادف مدیریت اطلاعات (Information Management) دانسته و این دو عبارت را به جای هم به کار برده‌اند. گاه نیز مدیریت منابع اطلاعاتی همان ممیزی اطلاعات (Information Audit) تلقی می‌شود و البته گاه ممیزی اطلاعات یعنی شناسایی وتحلیل منابع اطلاعات، یکی از فرایندهای مدیریت منابع اطلاعاتی در نظر گرفته‌ می‌شود.  لازم به ذکر است که اصطلاح IRM در دهه گذشته در متون علمی و آکادمیک انگلیسی کمتر به کار رفته است و مفاهیم مرتبط با آن در متون موضوعی دیگر نظیرMIS، Information managem

 

 



نویسنده: محسن جعفری |
جمعه نوزدهم آذر ۱۳۹۵ |
مهندسی معکوس چیست؟

مهندسی معکوس چیست؟


مهندسی معکوس (Reverse Engineering)‏ به علمی گفته می‌شود که از پاسخ به سوال می‌رسند و در واقع فرآیند کشف اصول تکنولوژیکی یک دستگاه، شیئ یا یک سیستم می‌باشد که از طریق تجزیه و تحلیل ساختار و عملکرد آن حاصل می‌شود.

 



نویسنده: محسن جعفری |
جمعه نوزدهم آذر ۱۳۹۵ |
علوم تصمیم و مهندسی دانش

علوم تصمیم و مهندسی دانش

 


مهندسی دانش به مجموعه فرایندهای مربوط به طراحی، مهندسی و ایجاد سامانه‌های مبتنی بر دانش اطلاق می‌شود. مهندسی دانش دارای وجوه مشترک فراوانی با مهندسی نرم‌افزار است، به‌طوری که بیشتر راه حل‌ها و روشهای هریک را می‌توان در دیگری استفاده کرد.

 

علوم تصمیم و مهندسی دانش

 



نویسنده: محسن جعفری |
سه شنبه بیست و هفتم مهر ۱۳۹۵ |
هاست و دامین چیست؟

هاست و دامین چیست؟

این سوالیست که اکثر افرادی که تازه با دنیای اینترنت آشنا شده‌اند و قصد راه‌اندازی وبسایت دارند برایشان مطرح می‌شود و اگر شما هم یک کاربر ابتدایی هستید بهتر است بدانید هاست چیست و چه فرقی با دامین دارد. در این مقاله نکاتی درباره هاست و دامین ذکر خواهیم کرد.

تفاوت هاست و دامین چیست؟

تفاوت هاست و دامین با تعریف آنها مشخص می‌شود:

هاست : Host به فضایی گفته می‌شود که داده‌ها و کدهای وب‌سایت بر روی آن قرار می‌گیرند و امکاناتی از قبیل دسترسی به دیتابیس، ارسال و دریافت ایمیل، اجرای کدها و … را فراهم میکند.

این فضا توسط شرکت‌های هاستینگ بر روی سرورهایشان ایجاد شده و به مشتریان اجاره داده می‌شود.

برخی از خصوصیاتی که در هنگام اجاره سرویس هاستینگ باید به آن توجه داشت عبارت اند از :

  • میزان فضا (Quata) : مثلا ۱۰۰ مگابایت، ۱ گیگابایت، …

  • نوع هاست : ویندوز یا لینوکس

  • کشوری که سرور هاستینگ در آن قرار دارد.

  • تعداد اکانت‌های ایمیل

  • میزان پهنای باند (bandwidth) : حجم اطلاعاتی که در یک ماه می‌توان ارسال و دریافت کرد.

  • پشتیبانی از زبان‌های برنامه نویسی : مثل PHP, ASP و …

دامین : دامین یا دومین (domain) به نامی گفته می‌شود که وب‌سایت از طریق آن قابل دسترس خواهد بود. مثلا شما برای ورود به سایت شرکت تک شارک باید در نوار آدرس مرورگر خود techsharks.af  را تایپ کنید تا وارد این سایت شوید، که به techsharks.af  دامین گفته می‌شود.

دامین‌ها از دو بخش تشکیل شده‌اند، Name و tld . در مثال بالا techsharks  نام دامنه و .af. که در انتهای دامین قرار دارد tld است. (به tld پسوند دامین نیز گفته می‌شود)

برخی پسوندهای متداول عبارت اند از : com , net , org , af , …

برای ثبت دامین می‌بایست از طریق شرکت‌هایی که خدمات ثبت دامین ارائه می‌دهند اقدام کنید و به این نکته توجه داشته باشید که دامین ها نیز مانند هاست تاریخ انقضا دارند! بدین معنی که صاحب دامین  می‌بایست دامنه را در دوره  زمانی مشخص (۱ سال، ۵ سال، …) تمدید کند.


برچسب‌ها: هاست و دامین چیست


نویسنده: محسن جعفری |
سه شنبه بیست و هفتم مهر ۱۳۹۵ |
دامین چیست؟

دامین چیست؟
 

دامنه در حقيقت نام وب سايت شما مي باشد كه از دو قسمت نام و پسوند تشكيل شده است. پسوندهاي بين الملي رايج عبارتند از .com ، .net و.org كه داراي مصارف عمومي مي باشند و هر يك به ترتيب معرف سايتهاي تجاري (Commercial) ، شبكه (Network) و سازماني يا غير انتفاعي(Organization) مي باشند. در ثبت اين دامنه ها هيچ محدوديتي وجود ندارد ولي نامها با اولويت درخواست ثبت مي شوند و براي مدت يك تا ده سال (قابل تمديد) با توجه به حق الثبت پرداختي معتبر مي باشند. دامنه هاي .info ، .biz و .name نيز در زمره  دامنه هاي قابل ثبت براي عموم ولي با كاربري خاص مي باشند. پسوند .info براي سايتهاي اطلاعاتي (Information) ، پسوند .biz براي سايتهاي تجاري (Business) و پسوند .name هم فقط براي سايتهاي شخصي مناسب مي باشد استفاده از اين سه پسوند  در خارج از اين چارچوب تعريف شده ممنوع و منجر به حذف دامنه و سلب حقوق مربوطه از مالك آنها خواهد شد. همچنين كليه دامنه هاي بين المللي فوق و بسياري از دامنه هاي محلي تابع قوانين حمايت كننده از علائم تجاري مي باشند.

 دامنه ها هر چند زير نظر يك موسسه (ICANN) صادر مي شوند اما پسوندهاي گوناگون ممكن است ثباتهاي (Registrar) گوناگون داشته باشند كه به عنوان نماينده عمل مي نمايند. هريك از اين ثباتها مي توانند در قبال دريافت مبالغي ناچيز امنيت يا خدمات بيشتري را ارائه نمايند. دقت فرماييد كه ثبت دامنه ارتباط مستقيم با خدمات ميزباني نداشته و هريك از اين خدمات را مي توان از طريق تامين کنندگان مختلف تهيه نمود


همانطور كه براي تهيه يك محل سكونت يا تجارت اولين سوال آدرس منطقه مورد نظر است، براي وب سايت نيز اين امر اولين مرحله براي شروع مي باشد و همانطور كه در دنياي واقعي نيز آدرس شما بيانگر بسياري از نكات براي مخاطبين قبل از رويارويي با شما مي باشد. دردنياي مجازي نيز اين امر صادق است. آدرس شما مثلا در يك محل گرانقيمت يا يك ساختمان معروف گوياي سطح بالاي فعاليت شماست ، آدرس دفتر كار شما در يك محل مسكوني ممكن است مشكلاتي را براي شما بوجود آورد يا مراجعين شما را دچار سردر گمي نمايد ، فعاليتهاي تجاري در مناطق مسکونی ممكن است با محدوديتهايي روبرو گردد. با كمي تفاوت مي توان مشخصه هاي مشابهي را نيز براي آدرس مجازي تعريف نمود. هر سايت مي تواند از طريق تعداد نامحدودي آدرس ثبت شده قابل دسترسي باشد. به همين دليل ابتدا به اجزا و خصوصيات آدرس يك سايت اشاره مي نماييم.


پسوند:

انتخاب پسوند براي يك آدرس اجباري است ، پسوند را مي توان از ميان گزينه هاي موجود و با توجه به نوع يا محل فعاليت انتخاب نمود. پسوندهاي مجاز و معتبر در واقع پسوندهايي مي باشند كه توسط كميته مخصوص تاييد و تصويب پسوندها يعني ICANN تاييد شده باشند. اين پسوندها از نظر فني Top Level Domain يا به اختصار TLD اطلاق مي گردند كه مي توان آنها را در سه دسته كلي به ترتيب زير تقسيم بندي نمود:


- پسوندهاي عمومي (gTLD):

اين پسوند ها كه عبارتند از.com , .net , .org براي ثبت و استفاده عموم و هر نوع كاربري مجاز (قانوني) قابل استفاده مي باشند. ثبت اين دامنه ها از طريق شركتهايي با عنوان Registrar كه توسط ICANN معتبر اعلام شده اند يا نمايندگيهاي مجاز آنها امكان پذير مي باشد. هر چند دامنه هاي فوق هر يك از اختصارهايي براي منظور خاص اقتباس گرديده اند ( .org ارگانها و مراكز غير انتفاعي ، .net شبكه و خدمات اينترنتي ، .com بنگاهها و مراكز اقتصادي ) ولي در عمل محدوديتي براي استفاده از اين پسوندها وجود ندارد. در اين ميان پسوند .com بيشترين متقاضي را در بر داشته و كه در حال حاضر بيش از چهل ميليون دامنه بر روي اين سه پسوند ثبت مي باشند و در حدود 90 درصد از پسوند .com استفاده شده است.


- پسوندهاي اختصاصي (ويژه):

پسوندهايي كه افراد و سازمانهايي با مشخصات و فعاليتهاي خاص بر روي آنها مي توانند اقدام به ثبت دامنه نمايند يا فعاليت بر روي اين پسوند ها مي بايست از قوانين خاصي تابعيت بنمايد. مانند .biz , .edu , .info , .gov , .int , .pro , aero, .arpa , .coop, .museum كه در هنگام ثبت يا در مدت استفاده ارائه مدارك و رعايت قوانيني خاص اجباري خواهد بود.


- پسوندهاي ملي (كشوري):

علاوه بر پسوندها عمومي و خاص ، كشورهاي مختلف نيز مي توانند اقدام به درخواست پسوند با كد اختصاري كشور خود (دو حرفي) را بنمايند. اداره اين پسوندها ، قوانين و نحوه تخصيص آنها در اختيار دولتها يا مراكز معرفي شده توسط مراجع رسمي هر كشور خواهد بود. كشورها مختلف مي توانند ثبت اين دامنه ها را براي ساير مليتها آزاد يا محدود نموده و يا بطور كلي هرگونه رويه خاصي را در اين خصوص اتخاذ نمايند. پسوندهاي دو حرفي بعضي از مليتها با بعضي از كلمات اختصاري تشابه داشته كه اين كشورها از اين فرصت استفاده نموده و به فروش عمومي پسوندها خود اقدام مي نمايند. پسوندهايي نظير .ws , .tv , .cc , .fm , .mw , .it  و غيره ... از اين قبيل مي باشند. بسياري از كشورها پسوند خود را به سطوح ديگري نيز تقسيم مي نمايند. مثلا .ir كه پسوند كشور ايران است به .org , .net , .co , .id , edu تقسيم گرديده كه بعضي از اين پسوندها مخصوص فعاليتهاي خاص در نظر گرفته شده اند.


 نام دامنه:

پس از انتخاب پسوند نام دامنه مهمترين قسمت تشكيل دهنده آدرس يك سايت مي باشد. اين نام از تركيب 3 الي 64 حرف ، عدد يا خط تيره (بدون فاصله) تشكيل مي گردد. اگر در ثبت عبارت خاصي به عنوان نام دامنه خود اصرار داريد كه اين عبارت قبلا ثبت شده باشد گريزي غير از تغيير پسوند مورد نظر خود نخواهيد داشت.
چنانچه آدرس سايت شما حاوي علامت تجاري شما باشد، مي توانيد جهت اطمينان از دسترسي آسانتر و حفاظت از نام تجاري خود كليه مشتقات و تركيبهاي آنرا بر روي پسوندهاي مختلف ثبت نماييد.

 
زير دامنه (پيشوند):

انتخاب پيشوند كاملا اختياري مي باشد ، اما بعضي از پيشوندها بطور پيش فرض براي دسترسي به قسمتها و خدمات خاصي از سايت شما اختصاص داده مي شوند. مثلا www. براي دسترسي به صفحات سايت ftp. براي دريافت و ارسال فايل mail. براي دريافت و ارسال نامه هاي الكترونيكي و غيره ... البته دارنده يك دامنه بر روي يك پسوند مجاز به تعريف زير دامنه ها به تعداد نامحدود مي باشد. براي اين منظور مي بايست با سرويس دهنده سايت خود مشورت نماييد.


برچسب‌ها: دامین چیست


نویسنده: محسن جعفری |
چهارشنبه بیست و سوم تیر ۱۳۹۵ |
خواص تگ های HTML

خواص تگ های HTML :

هر تگ دارای مجموعه از خواص است که ويژگی های مختلف آنها را تعيين می کند . هر يک از اين خواص را می توان در درون تگ ابتدايي معرفی و مقدار دهی کرد . 
راهنمايي : در ادامه هر يک از تگ های HTML معرفی شده و در صفحه مربوط به آنها خواص مربوطه نيز در جدول خواص مهم قرار داده شده اند . در ستون نام خاصيت نام آن و در ستون نوع خاصيت انواع مقادير قابل قبول برای آن خاصيت تعيين شده است .

مثال : برای مثال تگ < table > دارای خاصيتی به نام Border است ، که به دور جدول کادر يا حاشيه ايجاد می کند . نحوه تعريف و مقدار دهی آن به صورت زير است :
توجه : در هنگام تعريف بايد بين خاصيت و مقدار آن علامت = قرار داده و همچنين مقدارها بايد درون علامت " " قرار بگيرند .

< table border = "1" >  محتويات  < /table >

راهنمايی 2 : در بخش آموزش تگ ها سعی شده تا با ارائه مثال های مناسب مطالب توضيحی را در عمل نشان داد . برای اين منظور از جدول Example استفاده شده است ، که اين جدول دارای 2 قسمت است . در قسمت کد ، کد واقعی مورد نياز برای هدف ارائه شده و در قسمتخروجی نيز خروجی کد که به صورت اکتيو توسط مرورگر توليد شده ، نشان داده شده است .
توجه : تمام مثال های قسمت آموزش HTML بر طبق استانداردهای نرم افزار Microsoft Visual Studio 2005 طراحی شده و توسط مرورگرهاي مطرح Internet Explorer و FireFox تست شده است .

نکات مهم :

  1. تگ های HTML نسبت به بزرگ و کوچک بودن حروف حساس نيستند ، يعنی تگ های < b > با < B > برابر هستند .
  2. می توان يک تگ را در تگ ابتدايي نيز بست . برای اين کار از يک علامت / بعد از نام تگ و خواص مورد نظر تعريف شده استفاده می کنيم . در اين حالت نمی توان متن يا تگ ديگری را به عنوان محتويات برای آن تگ در نظر گرفت .
    توجه کاربرد اين روش در مورد تگ هايي مثل < table > , < td > , < tr > و ... امکان پذير نيست .

    Example : 
    < br / >
    < input type = "text" name ="family" ... / >

  3. هر تگ HTML محتویات درون خود را تحت تاثير قرار می دهد . برای مثال تگ < b > برای توپر کردن ( bold ) نوشته به کار می رود و چنانچه متنی بين تگ باز و بسته < b > قرار بگيرد ، توپر می شود .


نویسنده: محسن جعفری |
چهارشنبه بیست و سوم تیر ۱۳۹۵ |
مفهوم تگ های HTML

مفهوم تگ های HTML :

تگ های HTML برای نشانه گذاری محتويات صفحات به کار می روند و باعث می شوند که مرورگر بتواند تشخيص دهد هر بخش چه نوع عنصری است. هر تگ HTML ، يک بخش ابتدايی و يک بخش انتهايی دارد که هم نام بوده و به صورت استاندارد طبق شکل کلی زير به کار می روند :

< تگ انتها / >    محتويات    < تگ ابتدا >
مثال : < label > ..... < /label >  

تگ ابتدايی مشخص کننده آغاز تگ و تگ پايانی ، مشخص کننده انتهای تگ است . هر تگ HTML ، بايد حتما در ادامه توسط تگ پايانی بسته شود . کليه نوشته ها و تگ های ديگری که در بين تگ ابتدا و پايان نوشته می شوند ، محتويات تگ را تشکيل می دهند .



نویسنده: محسن جعفری |
چهارشنبه بیست و سوم تیر ۱۳۹۵ |
معرفی زبان HTML

معرفی زبان HTML :

   عبارت HTML مخفف (Hyper Text Markup Language) است . Html زبان استاندارد طراحی صفحات وب است و کليه کدهای صفحه اعم از طرف سرور و طرف مشتری در نهايت به کدهای HTML تبديل شده و توسط مرورگر نمايش داده می شوند.

   HTML یک زبان نشانه گذاری است ، به اين معنی که بخش های مختلف توسط اجزايی به نام تگ از هم جدا شده ، که هر کدام دارای کاربرد و خواص مربوط خود هستند . اين تگ ها به مرورگر اعلام می کنند که هر بخش از صفحه چه نوع عنصری است و بايد به چه صورت نمايش داده شود .
در يک صحفه HTML می توان انواع عناصر از قبيل متن ، تيتر ، عکس ، جدول و ... را قرار داد ، که برای هر عنصر بايد از تگ مربوط به آن استفاده کرد . صفحات HTML فقط از کد ها که به صورت متن هستند تشکيل شده اند .



نویسنده: محسن جعفری |
چهارشنبه بیست و سوم تیر ۱۳۹۵ |
معزفی php

PHP یک زبان برنامه نویسی اسکریپتی اپن سورس است که برای طراحی برنامه های تحت وب سمت سرور ( Server Side ) ، به کار می رود .
سمت سرور بودن به این معناست که صفحات PHP ابتدا توسط سرور PHP ( که می تواند از نوع Apache یا IIS ) باشد ، پردازش شده و سپس خروجی به صورت کدهای HTML و جاوا اسکریپت ، برای اجرا به مرورگر کامپیوتر کاربر ارسال می شود . به عبارت دیگر وظیفه اجرای صفحات PHP به عهده کامپیوتر سرور وب هاست سایت آن می باشد . ( برخلاف HTML یا جاوا اسکریپت که اجرای آنها توسط خود مرورگر کاربر انجام می شود ) . 
PHP مخفف عبارت Hypertext PreProcessor به معنای پیش پردازنده فرا متن می باشد که در سال 1994 توسط رسموس لردورف ایجاد شد و سپس توسط سایرین توسعه و گسترش پیدا کرد . 
ساختار زبان PHP بسیار شبیه به زبان c و در نسخه های جدید شبیه به جاوا می باشد و به همین دلیل از محبوبیت فراوانی برخوردار است . از مشهورترین نرم افزارهای ساخته شده با PHP می توان به جوملا ، WikiMedia و یا Mambo اشاره کرد . سایت های فراوانی در جهان براساس زبان PHP نوشته شده اند و هر روز نیز بر تعداد آنها اضافه می شود . از مهمترین آنها می توان به ویکی پدیا اشاره کرد . 
پی‌اچ‌پی امکان استفاده از انواع مختلفی از پایگاه‌های داده را از جمله MySQL، اوراکل، IBM DB۲ ،Microsoft SQL Server ،PostgreSQL و SQLite با دستورهایی ساده فراهم می‌سازد. پی‌اچ‌پی روی بیشتر سیستم‌عامل‌های معروف از جمله لینوکس، یونیکس، ویندوز و Mac OSX و با اغلب کارگزارهای وب (Web Server) معروف، قابل اجراست. 

پیش از آغاز به یادگیری PHP ، شما باید آشنایی کافی با زبان های HTML و جاواسکریپت داشته باشید . برای یادگیری زبان های ذکر شده به بخش مربوط به آموزش آنها رجوع نمایید .



نویسنده: محسن جعفری |
چهارشنبه نوزدهم خرداد ۱۳۹۵ |
یک ایده استارتاپی خوب چیست؟

 

یک ایده استارتاپی خوب چیست؟

در ادامه مطلبی که «درباره چالش طراحی وب» نوشتم، در این مطلب می خواهم ویژگی های یک ایده استارتاپی خوب را توضیح بدهم. در ابتدا باید ببینیم «استارتاپ» چیست؟ برای شروع توصیه می کنم این مطلبرا مطالعه کنید. طبق تعریف ارائه شده در این مطلب، استارتاپ: « یک سازمان موقت است که با هدف یافتن یک مدل کسب و کار تکرارپذیر و مقیاس پذیر بوجود آمده است». در اصل بحث الان ما این است: یک ایده استارتاپی خوب چه ویژگی هایی دارد؟

 

۱- ایده استارتاپی خوب، ایده ای است که بشود بر اساس آن مدل کسب و کار ساخت.

مدل کسب و کار یعنی اینکه دقیقاً معلوم باشد هزینه های راه اندازی و نگهداری از کجا تأمین میشود و درآمدهای احتمالی از کجا و به چه شکل به دست می آیند. اگر معلوم نباشد درآمد از کجا به دست خواهد آمد، از ابتدا ایده را شکست خورده بدانید! هیچوقت به امید این نباشید که حالا اول محصول را آماده کنیم و صبر کنیم تا کاربران زیادی کسب کند، بعد به مدل درآمدی آن فکر می کنیم یا حتا شاید شرکت بزرگی پیدا شد که استارتاپ ما را خرید! سالانه هزاران استارتاپ در نقاط مختلف دنیا به راه می افتند که شاید حتا یک درصد آنها هم شکار شرکت های بزرگ نخواهند شد! البته این به معنی این نیست که نمی توان به تعداد کاربر به عنوان یک فاکتور درآمدی نگاه نکرد. برعکس ممکن است بزرگترین عامل موفقیت یک استارتاپ تعداد کاربران آن باشد ولی حتا در صورتی که استارتاپ شما قرار است محصولی رایگان هم ارائه بدهد، باز باید مدل درآمد مشخصی داشته باشد. به برنامه فوق العاده موفق «دیوار» نگاه کنید. این برنامه تا زمانی که به یک میلیون کاربر نرسیده بود، کلیه خدماتش رایگان بود ولی حالا آرام آرام دارد خدمات پولی را راه اندازی می کند. به جرأت می توانم بگویم «دیوار» برای این حجم کاربر و کسب درآمد از آنها، از همان ابتدا برنامه داشته است.

یک ویژگی مهم دیگر مدل کسب و کار، تکرار پذیر بودن آن است. تکرار پذیر بودن یک مدل کسب و کار یعنی بتوان آن را بارها و بارها تکرار کرد و درآمد کسب کرد. فرض کنید ایده ای به ذهن شما می رسد، آن را می سازید و یک مشتری هم برای آن پیدا می کنید. حالا آیا می توانید محصول را به دیگری هم بفروشید یا همان یک مشتری، اولین و آخرین مشتری است؟ اگر این طور است شما یک «پروژه» دارید نه یک «استارتاپ».

نکته دیگری که می خواهم اشاره کنم، تفاوت ظریف «سرویس» و «محصول» است. اشتباهی که برخی از دوستان مرتکب می شوند این است که «سرویس» را می فروشند! «سرویس» خدماتی است که شما در طول زمان به مشتریان خود ارائه می کنید. این خدمات را نمی توان «فروخت». برای این خدمات باید «حق اشتراک» از مشتری گرفت. فرض کنید شما یک نرم افزار آماده می کنید. اگر بعد از این که مشتری نرم افزار را از شما «خرید»، ارتباطش با شما قطع شد و به قول معروف «نخود نخود، هر که رود خانه خود!»، شما فروشنده یک محصول هستید. حالا فرض کنید، شما بعد از فروش نرم افزار، «خدمات» پشتیبانی از نرم افزار خود را به مشتری ارائه می کنید. پشتیبانی از جنس خدمات است و «فروخته» نمی شود، بلکه مشتری برای «استفاده مداوم» از آن، باید «به صورت مداوم» هزینه بپردازید، همان «حق اشتراک».

مقیاس پذیری یعنی این که بتوان با افزایش در منابع اولیه، تعداد کاربران و … درآمد آن را افزایش داد. اگر درآمد یک مدل کسب و کار، نسبتی معقول و منطقی با منابعی که برای آن هزینه می شود نداشته باشد، «مقیاس پذیر» نیست.

۲- ایده استارتاپی خوب، ایده ای است که مشکلی از مشکلات مشتریان را حل کند.

بزرگترین مشکلی که خیلی ها از ایده پردازان استارتاپی (اغلب شکست خورده) دارند این است که در خلأ به ایده ای فکر می کنند و بعد حدس می زنند که این موضوع می تواند برای خیلی ها جذاب باشد و چون جذاب است برای آن پول خرج می کنند! من معتقدم که ایده هایی که در خلأ به وجود می آیند به درد «خَلا» می خورند! و البته برای رسیدن به این نظر تجربه چندین و چند کار شکست خورده را در کارنامه خودم دارم!

برای یافتن یک ایده استارتاپی خوب، ابتدا یک «مشکل» خوب پیدا کنید! مشکلی که برای آن راه حلی دارید یا می توانید داشته باشید! اگر پیدا کردن «مشکل خوب» برایتان سخت است، از خودتان و مشکلات خودتان شروع کنید. مثلاً می دانید پوشک بچه چطور «اختراع» شد؟ و آیا می دانستید «مخترع» پوشک بچه از این اختراع خود در حدود ۶۰ سال پیش ۲ میلیون دلار به دست آورد؟ اگر کنجکاو شدید، اینجا را بخوانید.

در کتاب «واقعی شدن» که چند فصلش را ترجمه و در همین سایت منتشر کرده ام نوشته:

یکی از بهترین راه‌ها برای ساختن نرم‌افزار، حل مشکلات خودتان در آغاز کار است. شما مخاطب خود می‌شوید و آنگاه خواهید دانست که چه چیزی مهم است و چه چیزی غیر مهم. این روش نقطه آغازی برای انتشار و همه‌گیر شدن محصول شما است. نکته مهم درک این مسأله است که شما تنها نیستید. اگر شما خود مشکلی داشته باشید احتمال این هست که صدها و هزاران نفر دیگر در این مسأله با شما شریک باشند و مشکلی مشابه شما داشته باشند. این بازار شما است. کار آسانی نیست؟… هرگاه که شما مشکل خود را حل می‌کنید، محصولی می‌سازید که عاشق آن هستید و نکته همین‌جا است. این عاشقی به این معنی است که شما واقعاً از آن استفاده می‌کنید و برای شما مهم است. و این بهترین روش برای ایجاد علاقه و عشق در دیگران است.

خود من یک برنامه در کافه بازار منتشر کردم که برایش زحمت زیادی هم کشیدم ولی تا به امروز که یک سال از انتشار آن می گذرد، خودم هم ازش استفاده نمی کنم. علتش این است که این برنامه حتا مشکل خودم را حل نمی کند. احتمالاً حدس زدید که برنامه فروش بسیار ناموفقی داشت و الان به قولی «فقط یک صفحه دیگر در سوابق من» است.

نکته دیگری که می خواهم اشاره کنم، نگهداری از ایده است! بعضی ها چنان از ایده شان محافظت می کنند که فکر می کنی «فرمول داروی رفع کچلی» را کشف کرده اند! بگذارید خلاصه بگویم: ایده ها هیچ ارزشی ندارند. خیلی راحت درباره ایده هایتان با دوستان و آشنایان و مشنریان بالقوه صحبت کنید. بگذارید ایده ها در مواجهه با دیدگاه های متفاوت محک بخورند. شاید بعد از صحبت کردن با دیگران درباره ایده تان، به این نتیجه برسید این ایده آن قدرها که فکر می کنید، درخشان نیست! شاید با نظرات دیگران توانستید ایده بهتری بسازید! به این نقل قول Derek Sivers، رئیس و برنامه‌نویس، CD Baby‌ و Host Baby دقت کنید:

خیلی خنده‌دار است که می‌بینم مردم چطور از ایده‌هایشان محافظت می‌کنند. (افرادی که از من می‌خواهند nda [موافقت‌نامه حفظ اسرار] را امضا کنم تا ساده‌ترین ایده‌ها را به من بگویند.) در نظر من ایده‌ها تا اجرا نشوند، هیچ ارزشی ندارند. آن‌ها فقط یک ضریب هستند، در حالی که آن چیزی که میلیون‌ها می‌ارزد، اجرا است.

توضیح:
ایده وحشتناک = ۱-
ایده ضعیف = ۱
ایده نه خوب و نه بد = ۵
ایده خوب = ۱۰
ایده عالی = ۱۵
ایده فوق‌العاده = ۲۰
اجرا نکردن = ۱ دلار
اجرای ضعیف = ۱۰۰۰ دلار
اجرای نه خوب و نه بد = ۱۰٫۰۰۰ دلار
اجرای خوب = ۱۰۰٫۰۰۰ دلار
اجرای عالی = ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ دلار
اجرای فوق‌العاده = ۱۰٫۰۰۰٫۰۰۰ دلار

برای داشتن یک کسب و کار، این دو را باید ضرب کنید.
فوق‌العاده‌ترین ایده، بدون اجرا فقط ۲۰ دلار می‌ارزد.
فوق‌العاده‌ترین ایده با اجرای فوق‌العاده دویست میلیون دلار می‌ارزد.
به این دلیل است که دوست ندارم ایده‌های مردم را بشنوم. تا وقتی هیچ اجرایی نبینم، علاقه‌ای به آن‌ها ندارم.

منبع: http://smartlab.ir/



آخرین مطالب

» مديريت منابع اطلاعاتي ( جمعه هفدهم دی ۱۳۹۵ )
» مهندسی معکوس چیست؟ ( جمعه نوزدهم آذر ۱۳۹۵ )
» علوم تصمیم و مهندسی دانش ( جمعه نوزدهم آذر ۱۳۹۵ )
» هاست و دامین چیست؟ ( سه شنبه بیست و هفتم مهر ۱۳۹۵ )
» دامین چیست؟ ( سه شنبه بیست و هفتم مهر ۱۳۹۵ )
» خواص تگ های HTML ( چهارشنبه بیست و سوم تیر ۱۳۹۵ )
» مفهوم تگ های HTML ( چهارشنبه بیست و سوم تیر ۱۳۹۵ )
» معرفی زبان HTML ( چهارشنبه بیست و سوم تیر ۱۳۹۵ )
» معزفی php ( چهارشنبه بیست و سوم تیر ۱۳۹۵ )
» یک ایده استارتاپی خوب چیست؟ ( چهارشنبه نوزدهم خرداد ۱۳۹۵ )
» ردپای دیجیتال چیست؟ ( شنبه بیست و چهارم بهمن ۱۳۹۴ )
» نرم افزار چت در شبکه BigAnt Office Messenger 2.80 ( یکشنبه نوزدهم مهر ۱۳۹۴ )


صفحات سایت

آرشیو
لینکستان
تگ های سایت
لینکدونی