لینوکس مینت - Linux Mint

وبلاگ آموزشی لینوکس و اپن سورس

لینوکس مینت - Linux Mint

وبلاگ آموزشی لینوکس و اپن سورس

نصب لینوکس مینت نسخه 10 در کنار ویندوز 7 (Dual Boot) - قسمت دوم

پارتیشن بندی و نصب لینوکس مینت در کنار ویندوز 7 به همراه دو هارد دیسک


در قسمت اول نصب لینوکس مینت به همراه ویندوز 7، توضیحات و نکات اصلی نصب لینوکس مینت رو خدمتتون عرض کردم. اما موقعیت‌های دیگه‌ای هم برای نصب لینوکس پیش میاد که یکی از اونها داشتن دو هارد دیسک هست.

به طور مثال شما قصد دارید تا ویندوز 7 رو داخل هارد اول و لینوکس رو داخل هارد دوم نصب کنید.



تقریباً تمامی مراحل نصب شبیه به قسمت اول هست به استثنای بخش پارتیشن بندی که در  ادامه‌ی این پست به توضیح اون می‌پردازم.


ادامه مطلب ...

نصب لینوکس مینت نسخه 10 در کنار ویندوز 7 (Dual Boot) - قسمت اول

قبل از شروع آموزش نصب Linux Mint 10، لازم می‌دونم تا نکاتی رو خدمتتون عرض کنم.


۱- در این آموزش (قسمت اول) تصور بر این هست که ما فقط ۱ هارد و ۱ پارتیشن داخل اون داریم که ویندوز 7 قبل از لینوکس مینت داخل اون پارتیشن نصب شده. (مثل اکثر لپ‌تاپ‌ها).

در مورد حالت‌های دیگه که چندین پارتیشن یا بیش از یک هارد داشته باشیم، در آینده می‌نویسم. (به امید خدا در قسمت دوم آموزش نصب مینت)


۲- اگر اولین بار هست که می‌خواهید لینوکس نصب کنید، قبل از اینکه اون رو روی هارد اصلی نصب کنید، میتونید از نرم‌افزارهای نصب مجازی سیستم‌عامل نظیر VMware (پولی) یا VirtualBox (رایگان) استفاده کنید و مراحل نصب و راه‌اندازی سیستم‌عامل رو حداقل یکبار تمرین کنید.

دلیل اصلی این موضوع حفظ جانب احتیاط و جلوگیری از بروز اشتباه در پاک کردن اطلاعات هارد اصلیتون هست. کاربران تازه‌وارد زیادی بودند که بدون وقت گذاشتن و یادگیری مختصر در مورد نصب لینوکس، به اشتباه هاردشون رو کاملاً فرمت کردن و همه‌ی اطلاعاتشون از بین رفته...


امیدوارم تا این قبیل مشکلات برای شما عزیزان به وجود نیاد.



اگر مایل به نصب VirtualBox و تمرین نصب سیستم‌عامل‌ها در اون بودید:


* دانلود کنید : دانلود VirtualBox نسخه‌ی ویندوز (۳۲ بیت)

* یاد بگیرید: آموزش پی.دی.اف VirtualBox (توسط جناب امیرمسعود ایرانی -با تشکر فراوان از ایشون)


۳− از اونجایی که در نسخه پیشفرض مینت، میزکار گنوم نصب هست و خودم هم بیشتر با گنوم کار می‌کنم ، در این وبلاگ هم تمامی آموزش‌های مینت رو در نسخه گنوم (Gnome) می‌نویسم. در مورد میزکارهای لینوکس (Linux Desktop Environments) می‌تونید در اینترنت تحقیق کنید. فقط به طور مختصر بگم که میز‌کار شامل مجموعه آیکون‌ها،‌ پنجره‌ها، تولبارها، فولدرها، عکس‌های پس زمینه، ویجت‌های دسکتاپ و ... هست. لینوکس مثل ویندوز فقط یک نوع محیط میزکار (دسکتاپ) نداره و پروژه‌هایی نظیر Gnome، KDE، XFCE و ... انواع مختلفی از میزکار‌های لینوکس رو ارائه دادن. شاید فکر کنید که در ویندوز هم شما به جای میز‌کار می‌تونید تم‌‌های مختلف (Theme) نصب کنید و ظاهر رو تغییر بدید، این درسته اما چیزی که بتونید باهاش به طور کل سیستم مدیریت دسکتاپ رو تغییر بدید و اون رو جزء به جزء به صورت دلخواه در بیارید در ویندوز وجود نداره. اما لینوکس این انتخاب رو برای شما فراهم کرده.



ادامه مطلب ...

لینوکس مینت چیست؟ ، معرفی لینوکس مینت

لینوکس مینت (Linux Mint) سیستم‌عاملی مبتنی بر لینوکس است که در ویرایش‌های گوناگونی منتشر می‌شود. تمامی ویرایش‌های این سیستم‌عامل (یا توزیع) مبتنی بر ساختار لینوکس دبیان می‌باشند.

هنگامی که شما تصمیم به انتخاب یک سیستم عامل لینوکس و مهاجرت از سایر سیستم‌عامل‌ها نظیر ویندوز به لینوکس را دارید، با خیل عظیمی از انواع توزیع‌های لینوکس مواجه می‌شوید که هر کدام از آنها ویژگی‌ها و مزایای بسیاری دارند و افراد بر اساس نوع نیاز و علاقه‌ی خود می‌توانند آنها را بررسی و انتخاب کنند.

شهرت لینوکس مینت به دلیل سادگی، نصب آسان و کارا بودن آن برای افرادیست که به تازگی به سمت لینوکس سوق داده شده‌اند و همین امر سبب شده تا نام لینوکس مینت در رده‌ی ۱۰ توزیع برتر لینوکس در سایت Distrowatch.com قرار گیرد.


لینوکس مینت به طور پیشفرض و با نصب خود، تعداد زیادی از نرم‌افزار‌های کاربردی را  که تحت مجوز نرم‌افزار‌های آزاد منتشر می‌شوند، برایتان نصب می‌کند.

همچنین این توزیع برخی نرم‌افزار‌های خاص نظیر Adobe Flash و کدک‌های مالتی‌مدیا را نیز با نصب خود برایتان به ارمغان خواهد داشت.


هدف اصلی پروژه‌ی مینت، ایجاد سیستم‌عاملی کاربر پسند، ساده و در عین حال قدرتمند و مدرن می‌باشد.

مینت در سال ۲۰۰۶ پا به عرصه سیستم‌عامل‌ها گذاشت و اکنون چهارمین سیستم‌عامل مطرح خانگی پس از ویندوز، Apple Mac OS و اوبونتو می‌باشد.



دلایل موفقیت این توزیع را می‌توان به طور خلاصه در موارد زیر برشمرد:


- شما در این توزیع نیاز به نصب برنامه‌های ضروری زیادی نخواهید داشت، زیرا آنها قبلاً در سیستم‌عامل گنجانده شده‌اند. به طور مثال می‌توان به پشتیبانی کامل این توزیع از کدک‌های مالتی‌مدیا اشاره کرد.

- این توزیع کاملا رایگان بوده و تحت مجوز‌های نرم‌افزاری آزاد و اُپن سورس منتشر می‌شود.

- مینت جامعه‌ای از کاربران علاقه‌مند و حامی خود را دارد که از نظرات و پیشنهادات آنها در بهتر شدن روز‌افزون این توزیع استفاده می‌کند.

- بر اساس لینوکس دبیان و اوبونتو مهیا شده و تقریباً از ۳۰,۰۰۰ بسته نرم‌افزاری پشتیبانی می‌کند.

- بسیار انعطاف پذیر و هماهنگ با تکنولوژی روز می‌باشد. نرم‌افزار‌های آن با اتصال به مخازن در هر زمان می‌توانند از دریافت بروز رسانی‌های جدید بهره‌مند گردند.

- کاربران دقدقه‌هایی نظیر نصب آنتی‌ویروس، آنتی‌اسپای و ... را در آن نخواهند داشت.

و ...